Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
æhtære#’1 stM. (35 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
da schæin ir neit, want Barrabas/ ain morder unt ain æhter was/ unt het manslaht begangen,/ dar umbe was er gevangen./ | |
rehtere werche vestere anedaehten,/ swie gnót%\e, swie harte sie die æhtære anevæhten;/ swie sere si ie mér%\e $s g(e)muot diche wæren/ | |
disem lande/ Payde rauben und mörden?/ Ir seyt hie ain ächter worden,/ Deß musset ir en$~gelten.’ –/ ’Ey, lasset ewr schelten!’/ | |
tat,/ Daz er vor den gekniet hat/ Der sines lebens ehter waz,/ Der blut gießer Judas./ Ach mensch, bloder worm!/ Noch tribet | |
gotes widerwarte,/ die cristen muot er harte,/ er was ain æhtære der cristenhait./ hin ze Benevente er mit here rait,/ die | |
gecʒimberet iſt, das ne mach niemer gewenchen. Die irrære, die æhtære vnd ſwas ſo iʒ iſt, das die chriſtenheit ane vihtet, | |
ſi niht geweichen mach. Die irrer der chriſtenhait, noch die ehtære, ſwie geweltic ſi ſint, ſin mugen diu ſelben ſtat niht | |
in gruft fiel immer wernder klage./ wie groß der selbe echter was/ der kirchen, der sie rut in allen stunden,/ doch | |
got $s mordisch, und dem senate./ Welch fürst Domicianus dem echter gelicht/ und folget sinem phad, des wirde immer blicht./ die | |
nach Cristi lere.’/ Galerius, der was nicht klein $s der echter ein;/ darumb in fesselt leides bant $s in klage immer | |
den fal/ fiel unde fellet noch zutal,/ sint er ein echter tugent was./ Nero sich tot nach swaches herzen rate,/ hessig | |
stunden,/ dem got hat nuwe blüte ufgebunden./ ir lon die echter funden/ der kirchen han, die wiße klamm./ Wann das der | |
vil unbeschrît,/ deiz sîner frouwen ritter wære./ als gein einem æhtære/ schupfterz volc hin_ûz an in:/ er wolt im werben ungewin./ | |
herre diu heidenschaft enpholhen hat. sanctus Paulus der waz ein æchter der christenheit ê denne er von der heidenscheft bechert w#;eurde. | |
den blinten da straft diu bezaichent die heidenisch f#;eursten die æchtær waren der hiligen christenheit, daz waz Nero, Decius, Dyocletianus, Maximianus | |
chinden, den sæligen die hie in diser werlt von den æchtærn manig unsenft lident. diu hilig christenheit diu hat manig tr#;eubsal | |
wort sprachen, daz si dez nicht vorchten daz in dehein æchtær getůn m#;eocht. unser herre der sprach, so der hilig geist | |
des den si da vor manige itwizze von den #;eubeln æchtærn horten liden, daz si den geweltichlichen sahen ze himel varen. | |
daz lamp auz dem wolf, er machet auz dem #;eubeln æchtær ein erweltes vaz und einen getriwen lerær. sein genad und | |
Crist scol der mittelare sin,/ der min heilare ist,/ des achtare du bist./ ich bin sin dinistman./ din riche scol ain | |
oder in sîner koste sint. Unde swer in verbiutet den æhter ze behalten, den sol er niht wan über naht behalten, | |
die sache. //In den gebunden tagen mac man über deheinen æhter gerihten, er werde danne begriffen an der hantgetât. //Man sol | |
an der hantgetât. //Man sol in den gebunden tagen einen æhter wol ûz der æhte lâzen, unde wære es joch in | |
drin heiligen tagen: wîhennahten, ôstern, pfingesten. Ez ist umbe den æhter als umbe den sünder: swenne der ze gote kêret, sô | |
kêret, sô sol man in enphâhen; alsô sol man den æhter. //Umbe swelche schulde der man in die æhte kumet âne | |
wan in dem einen gerihte ze æhte getân. //Swer den æhter hûset oder hovet in steten, oder ûf bürgen, oder in | |
die sint alle mit der selben schulde begriffen dâ der æhter inne ist. Wil aver sich des ieman entschuldigen daz er | |
machete in zeinime vûrſtin allir der criſtinheit. Er irwlte einin âhtare, $.s$. Paulum, unde frumte in zeinime lerare allir diete. Er | |
Sanctus $t Pauluſ, der waſ gânamit Sauluſ, der waſ ein âhtâre der criſtenheit, $t der hete den gewalt uon den hêrſtin | |
viſchâre, vnde machote in ze einim bridigâre. Er irwelte einin âhtare der criſtenheit unde machoti in zeinim $t getriwem chriſten. Er | |
vurſtin ſiner botin unde allir der chriſtinheit. Er ladite einen ahtare unde ſatzite in zeinime lerare allir werelte. Er hůb Petrum | |
g#;vote ſanctuſ Petruſ, princepſ apoſtolorum. Sanctuſ Pauluſ, der ê ein ahtære aller der chriſtenheite waſ, der wart ſît ein erweltez, ein | |
trvte deheimme $t menneſſcen. Die wolue meinet er ze den ahtaren der heiligen $t chriſtenheit. Wie ſîne iungeren ſcolten wonen under | |
Mit der urumecheit $t ſcolten ſi uermiden die lâge der ahtare, mit der einualtecheit gebôt er in ze lebenne, daz ſi | |
sol im der vogt rihten als reht ist uber einen aehter, daz ist, daz man im daz haubt sol abeslahen. Tut |