Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
orden stM. (455 Belege) Lexer BMZ Findeb.
wźre, dan zu anderen cīten, daz daz hūs unde den orden anegienge, wolte sprechen, daz mohte man wol tūn, doch sō, | |
sich vlīzen, wenne sī daz ceichen der mildekeit unde des ordenes an dem crūce ūzwendich wīsent, daz sie ouch den lūten | |
sī doch underwīlen mugen kumen dar durch daz gescheffede ires ordenes oder zu gewinnene die sźlen. In arcwźnigen steten unde zīten | |
ist von der probacien, die dā kumen wollen zu disem ordene. /Deme, der zu dirre źrsamen brūderschefte geselleschaft wirt entphangen, dem | |
cīt der probacione verlīhen, durch daz er die hertekeit disses ordenes unde die brūdere sīne siete mugen erkennen, ez ensī danne | |
wīhwazzere besprenget, wenne man mit dem crūce den habit disses ordenes entphźhet und anders dehein $t cleit underscheidet die novicien unde | |
unde die gehōrsamen. 30. Wie man die kint zu deme ordene sule entphāhen. /Wir wollen ouch, daz man dekein kint cleide | |
ouch, daz man dekein kint cleide oder entphāhe in disen orden, ź danne ez kume zu der zal sīner vīrzehen iāre. | |
oder vormunde dekein kint vor den vīrzehen iāren zu disem ordene bringent, $t oder ob die kint von in selben kument, | |
unde den brūderen gevellet, $t alse gewonlich ist, in den orden entphāhen. 31. Wie man zu des hūses dīneste wībesnamen sule | |
daz setze wir, daz man dikeine wībesnamen $t zu disses ordenes voller geschźne unde geselleschefte entphāhe, wende daz ofte geschīt, das | |
hūses, die mit der ź sint, entphāhe. /Daz ouch dirre orden mź lūten nutze muge gesīn, sō verlīhe wir, daz man | |
mit ir ź oder ledich wesende zu der heimliche disses ordens entphāhe, unde daz der līp unde ir gūt der brūdere | |
des gūtes, daz des tōten was, daz vellet an den orden, des anderen halp teiles sal sich daz begźn, daz noch dā | |
der vīsitacionen]. (c) Von den, die urloub genemen von deme ordene. /Wir sezzen, daz dī brūdere, die zu einem māle urlop | |
dī brūdere, die zu einem māle urlop genement von dem ordene unde anderwerve wider werdent entphangen, ist daz dieselben zu dem | |
dem anderen māle urlop genement, wollent sī widerkumen zu dem orden zu dem andern māle, daz man sī niht anders danne | |
urlobes mūten. (c#’1) Von den, die urlop biten von deme ordene zu varene. /Ouch setzen wir, swenne ein brūder urlobes bitet | |
setzen wir, swenne ein brūder urlobes bitet zu eime anderen ordene ze varene, ist er ein ambehtbrūder, daz sal er ūfgeben | |
mīnes willen. (d) Von der iārbūze, die appellīrent wider des ordenes gesetzede. /Wir setzen, daz man alle die brūdere mit der | |
die brūdere mit der iārbūze būze, dī dā wider ires ordenes gesezzede sich anderswār berūfent oder appellīrent, ist daz sie nāch | |
ein ieglich man, der entphangen wirt zu brūdere zu unserm ordene, dī sol man vrāgen, ob sī den gelouben unde ir | |
die brūdere ir disciplīne sulen entphāhen. /In allen hūseren disses ordenes sō sulen alle die brūdere alle vrītage ir disciplīne entphāhen, | |
sulen lernen āne urlop. /Die ungelźrten brūdere sulen in deme ordene niht āne urlop lernen, die ź gelźret waren, die mugen | |
źret, unde doch vlīzeclicher die, die dā minnere sint des ordens unde geistliches lebenes unde gerne vurderende sint Gotes źre. 3. | |
die brūdere $t alsō liep haben die gemeinen dinc des ordenes, unde die sunderlīche sie anegehōrent, daz sī in alle wīs | |
dā verscheiden. 21. [Dekein bruder sal nimanne bīhten ūzwendic dem ordene.] /Ez ensal dekein brūder phaffe noch leige iemanne ūzewendic des | |
/Ez ensal dekein brūder phaffe noch leige iemanne ūzewendic des ordenes bīhten, er enhabe $t ź des urlop von sīme obersten | |
sulen iren vlīz legen daran, daz die Gotes hūsere des ordenes von den triefenden $t dachen oder von deme stoube an | |
dieneste sal man sich nāch einer forme uber allen den orden halden, unde daz man daz deste baz muge getūn, so | |
man in eime iegelicheme hūse habe die breviere nāch dem ordene von dem ambehte, daz zu dem tage unde zu der | |
an dem Gotes dīnste unde vremede dinc, die zu unserem ordene niht gehōrent, underwegen lāzen. 24. Diz ist von unsers hźrren | |
wenne man den mūlichen vertreit, dā wirt die craft des ordenes geswachet, unde daz ist zu merkene, daz des obersten entbieten | |
die dā stete blībent. $t Āne die minne ensint weder orden oder werch heilich, alleine sīn dā gelīchnisse heilicheite. $t Die | |
enwerte. Darzu sal sīn alles geistlichen lebenes vlīz, daz der orden bestź unde daz man die sunde reche unde daz ein | |
disem lebene ir schulde būzen unde daz in sī der orden vur daz vegevūr unde daz sie in des capiteles gerihte, | |
swźre, swźrer oder allerswźrest, mit dem bezūge zweier brūdere unsers ordenes āne allerhande $t entschuldegunge der capitel, dā er wirt gerūget, | |
die dā geschźn ist, alsō rechen, daz dieses heiligen $t ordenes gesetzede die brūdere mugen bewaren $t vor der ergerunge der | |
lūmunt wollent ergeren, sō setze wir, daz ein brūder disses ordenes mit vremeden lūten oder vremede lūte āne brūdere disses ordenes, | |
ordenes mit vremeden lūten oder vremede lūte āne brūdere disses ordenes, den eines brūderes schult, die er billichen būzen sal, ze | |
ein brūder an den steten, dā ein hūs ist des ordenes, mit wertlichen lūten āne urlop getar ezzen oder trinken. /(7) | |
eime zeichene der źwigen vertumnisse. /(5) Ob ein brūder des ordenes prīvilźgie verderbet oder undertūt oder andere dinc von deme hūse | |
mźr ūze blībet. /(8) Ob ein brūder entrinnet von deme ordene unde gehōrsame unde geistliche zuht zurucke wirfet. /(9) Ob ein | |
Ob ein brūder von sīner bete urlobes in einen anderen orden wirt gewert, unde darin doch niht envert unde unźrsame lebende | |
in dekein nōt twinget. /(10) Ob ein brūder von dem orden vert mit urlobe zu eime anderen geistlichen lebene unde wider | |
setze wir, ob dikein brūder appellīret wider die gesetzede sīnes ordenes unde des gemanet wirt, daz er widerkume unde des niht | |
Ob ein brūder mit symonīe unde mit lugene in den orden kumet. /(2) Ob ein brūder iemannen mit symonīen entphźt. /(3) | |
źrsten drīn dingen, daz ist der mit symonīe in den orden kumet oder imanne mit symonīe entpheiet oder der verswīgen hat, | |
vil gnāden des meisteres $t unde der brūdere in deme ordene lāzen unde sī in wider lāzen gewinnen, die in alsus | |
$t hande gnāde noch rāt zu, wende daz sī den orden verloren haben źweclīche: /[an den ein, der die vermeinsamten sunde | |
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