Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
enthalten stV. (204 Belege) MWB Lexer BMZ Findeb.
beleip,/ da in nieman dannen treip/ und da er sih enthalten/ mohte und der sinnin walten,/ wand im Saul davor ê | |
kúnig Achis,/ der den stoltzen degin wis/ Davidin ê davor enthielt/ und sin so zwivillichen wielt/ das er von im vil | |
mit Israhele zeinir zit/ und floch daz isahelische her./ do enthielt mit manlicher wer/ Eusebius und werte sih./ sin wer waz | |
bruge stainin:/ Dar keren, das ist diu lere min,/ Und enthaltent úns alda!’/ Do kertent sú des endes sa./ Do die | |
dar nach rot./ Der edel kúnic Am%/ylot/ Sinen zorn doch enthielt,/ Wan er mit zúhten wizze wielt,/ Unde sprach gezogenliche/ ,Minú | |
vnde wachit. vnde mac keine wile an einer stat sich enthaldin. Swer den sichtum hat. der stirbit allir meist an deme | |
den jamer bedenthalb horten, als úbel, daz sich nieman moht enthalten, er m#;eusti weinen. Und also mit kleglichem gehabene und g#;eutlichem | |
er ab tisch gie, do moht er sich nit me enthalten, er gie an sin heimlichi und sprach zů got also: | |
der grundlosen wunderlichen ungemessenheit, dú in dir ist! Herr, wer enthaltet dis alles, wer spiset es alles? Du beratest es alles, | |
es sie; mer der geist enpfindet wol, daz er wirt enthalten von einem andern, denn daz er selber ist. Dar umb | |
er selber ist. Dar umb ist daz, daz in da enthaltet, eigenlicher iht denn niht; es ist dem geiste wol niht | |
truket mich in gelúcke und haltet mich in widerwertikeit; es enthaltet mich entzwúschen lieb und leid diser welt in rehter glicheit, | |
an dich hankte, owe, dú so milteklich von dir uf enthalten ist, unz daz si von diner gnade wider ze gnaden | |
dann dusent lyste und winckel hat, da sie sich ynne entheldet. Es enwerde usz gewircket, so were mir recht dar umb, | |
lass von minnewunden worden [71#’r] noch emmag sich selber nit enhalten; er h#;vat sin h#;vopt geneiget uff sin geminten, er ist | |
rain/ daz sol nit wegen clain/ ob es Got hat enthalten/ rain, und och sol alten/ mit hailiger geselleschaft,/ dú so | |
ist so fîn!/ //Mangerleije blüete $s güete $s waltet/ und enthaltet $s sich aldur den sumer vrô./ jô $s so $s | |
huobe unde niht von dem vihe, daz lôn enmac nieman enthalten, durch daz daz dorf niht hirtelôs belîbe. //Swaz sô man | |
schal erhebet, $t die brûdere, die dâ engegenwertich sint, die enthalden sich mit ir were, sô sî beste mugen, biz daz | |
chunch, der zweier riche wielt/ und sich in dem einen enthielt,/ und sin die unsanft enbarn,/ die in dem andern waren,/ | |
in der g#;eute Gottes so enm#;eohte er sich nút inne enthalten er m#;euste sich uzgiessen und gemeinsamen, wan als Boecius und | |
selber, ich enkan des bildes also lange in mir nit enthalten, also blos ist min gem#;eute aller bilde.’ In disen bildelosen | |
so sú alle ire goben wieder tragent und nút werdent enthalten weder in luste noch in nutze, noch dis noch daz, | |
verworffene dem#;eutekeit, daz der mensche von ime selber zůmole nút enthalte und kúnne sich in lidender wisen gedrucken under Got und | |
gefreget in einre#(MPU) wisen eines urteiles, warumbe sine jungern nút enthieltent die gůten gewonheit der vorderen und das sú mit ungetwagenen | |
ir entwaste, und dez sinen entkunde sú in ir nút enthalten, sú enwurde entsast und enordent und vertrungen; aber nu f#;eurt | |
sol ouch dine #;eubunge sin, daz du dich nút in enthaltest denne uf der blossen gnoden und barmhertzikeit Gottes, und nemest | |
alles daz Cristus git, daz nimmet er ouch wider. Nu enhaltent dise grossen vernúnftigen menschen dicke den anstos in den sinnen | |
entsunken und enpfielen allem dem do sich die nature an enthalten mochte oder wolte, und trunge echt fúr sich in in | |
in den grunt das alles ist ane alles anhangen oder enthalten ichtes, und hielte sich in dem arm#;eute und blosheit in | |
mir.’ Alsus můs der mensche sin selbes verzihen in allem enthalten, das in des woren fúrganges hindert. ___Denne koment die ungelossenen | |
also lidig ston, das er von allem disem wolluste nút enhalte, denne allein trucke sich in in einer gelossener wise in | |
mit innerlicher fr#;eoide das der kranke licham die fr#;eoide nút enthalten enmag und bricht us mit eigener sunderlicher wise. Und tete | |
sich, was geh#;eort wunders her zů das din arme nature enthalten werde! und do ab nimet man dar zů grossen lust | |
minnencliche Got ie ein nestelin do er die sinen inne enthaltet und verbirget. Und ouch an der zit des todes so | |
m#;eustest Got on underlos haben, wanne er enm#;eohte sich nút enthalten weder in dem himele noch in ertriche, er m#;euste in | |
rat der k#;ivneginne geviel,/ d#;iv sich vor lieb niht chvnd enthalden./ si sprach ‘ich m#;ovz nv erbalden!’/ sin minne ir hie | |
vernement seltsæniu dinc./ eʒ enkunde der jungelinc/ den zoum niht enthalden./ er lieʒ es heil walden/ und habet sich an den | |
der grâve erbliuget./ ob uns daʒ liet niht liuget,/ so enthielt sich mit müeʒikheit/ der von dem uns ist geseit,/ des | |
eime iht gewar,/ zehant er im ze staten kan:/ er enthielt ros unde man,/ unz si über kômen gar./ ê es | |
ein hol,/ Darinne sich ein mensche wol/ Durch notdurft mohte enthalden./ Sie liezen es Got walden/ Unde quamen dar ine beide./ | |
grozer demutikeit/ Baten sie den alden/ Daz er sie wolde enthalden,/ Wan sie dez weges mude/ Niht wol vurwart entruge,/ Sit | |
wart genuc da gesehen/ Die umbe sie wurben vlizeclich./ Pafuncius enthiel sich,/ Niht sere er mit gahte./ An Got er gedahte,/ | |
fúr ain abgot hus,/ Dem warent beschlossen allú tor,/ Und enthieltent sich da vor/ Die nacht under ainem schophe da,/ Wan | |
Vil gůte zerunge er gewan/ (Also tett och Maria),/ Und entheiltent sich all da./ Mit ir baider ærbait/ Gewunnent sú spise | |
nemmet man och súnftekait/ Naturlich mit gelegenhait,/ Wan sú ersúnftent enhaltent den lip,/ Baidú man und wip);/ Und hant och mit | |
nos,/ Vil barlich die notdurft blos,/ Das sich sin natur enhielt/ (So grosser mæssekait er wielt/ An im selber), und umb | |
Mit citteren und mit klæglicher stim/ Und mochte sich nút enthalten me/ Sie tæt ir selber we zů we./ Vor grossem | |
versniten:/ der marcrâve ist in entriten./ / / / //Er enthielt dem orse und sach sich wider,/ dez lant ûf und | |
stapfete./ des hers vil an(!) in kapfete./ //Poydjus von Griffâne/ enthielt sich ûf dem plâne,/ unz im sîn her kom gar./ | |
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