Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
haʒʒen swV. (219 Belege) MWB Lexer BMZ Findeb.
niht wande./ vil grâven von ir lande/ begundenz an si hazzen;/ wes si sich wolde lazzen,/ daz se einen man niht | |
wol horte di schar:/ ’wi lange wil ich liden/ diz hazzen und diz niden/ von Petro mir zu unvrumen?/ ich wil | |
mit gute./ sin heiligez gemute/ larte in gutlich erliden/ daz hazzen und daz niden,/ daz manic herze uf in truc./ zeimal | |
was in deme lande ein burchgrêve, der hiez Egêas, der hazzite die cristinheit sere. der quam ce Patras in die stat | |
so fræut euch, wan so diu werlt zerget diu euch hazzet, so nahent eu daz gotes reich’. do sait in unser | |
der unsæligen juden widerredet, dar umb begunden si in ze hazzen, wan si gotes rich niht wirdich warn. do si daz | |
daz si elliu gutiu dinch minnent werden und alle boshait hazzent werden. die boten die der hayden zu unserm herren sant, | |
unserm hertzen sei. sant Johans der spricht: der sinen bruder hazzet, der ist mansleht, dem ist daz gotes rich verteilt. der | |
si in daz himelrich ladet, do begunden si in ze hazzen und sprachen: ‘ditz ist der erbe, den schůln wir erslahen | |
spricht unser herre ‘daz tunt si eu, daz si euch hazzent, daz si euch slahent, wan si minen vater und mich | |
daz si euch slahent, wan si minen vater und mich hazzent. swer den vater nicht minnet, der minnet auch den sun | |
alten zoren. da von spricht unser herre: ‘swer sinen bruder hazzet, der ist manslechte.’ ir sint genunch die sprechent zir ebenchristen: | |
spricht unser herre: ‘nieman enmach zwein herren gedinen’. aintweder er hazzet einen und mint den andern, oder er enthabt den ainen | |
in nicht minnet. swer den almæchtigen $t got minnet, der hazzet daz #;eubel. ez enist niemant so unsinnich, der dez jæhe | |
dez jæhe mit den worten daz er den almæchtigen got hazze. leider ir ist vil die mit den b#;eosen werchen zaigent | |
sint die frazze, die trinchær, die hurær, die #;euberhurær, die hazzent daz recht, die minnent daz unrecht. wir sch#;euln daz merchen | |
und riuwechlich tůt, der alle geistlich læut eret, der niemen hazzet, der elliu læut minnet sam sich selben. der ist gůt | |
vch kvmen/ her, wan ich han vernvmen/ Wol, daz vch hazzet manic man./ wolt ir mich zv gesellen han?/ Ich bin | |
gehorte sagen:/ scaz ist ime ummaere,/ er uirsmehet lugenaere,/ er hazzet alle bosheit,/ er schaphet der sele gewareheit./ den lib uůrt | |
gewezzet,/ er hat mine uiande uf mich gehezzet;/ wider gote hazzet er mich.’/ herre, habe du selbe den gerich:/ du chůrze | |
dir noch guotes gan?/ dâ von dû schaden gewinnest./ er hazzet, swaz dû minnest./ im ist unmære dîn gebot./ er minnet | |
ich wil dirz sagen./ dîn vater hât bî sînen tagen/ gehazzet al die kristenheit,/ vil grôzen zorn an sî geleit/ durch | |
er nennet sich."/ ir übel sin vil tumplich/ die wîsheit hazzet unde ir wort./ sie hânt in iemer wernden hort/ mit sêre | |
griulich und egebære./ //Zwâre, lieber herre mîn,/ diu welt solde gehazzet sîn./ des wære si benamen wert,/ wan si ze stæte | |
gewer mich an,/ sî dirre man ein kristenman,/ die Avenier gehazzet hât."/ dô sprach der süeze Jôsaphât:/ "lieber mîn, vriunt Zardân,/ | |
die gotes lêre/ sô rehte minneclîche enphie,/ swaz er sî gehazzete ie/ dâ vor in sînen sinnen,/ daz began ers wider | |
lebte ich kumberlîche,/ sît daz ich sündehafter man/ die kristenheit hazzen began./ swie vil mir rehter wârheit/ von gote wart mit | |
wârheit âne getiusche!/ wis ein widersatz der lüge,/ dû solt hazzen valsche trüge!/ //Lâ dir sîn unmære/ spot und die lügenære;/ | |
serer wůhsen widir/ naht und tag und ellú zit./ si hazten durh den grozen nit/ die lant lúte in dén jaren/ | |
di wîle ih dih weiz gesunt;/ wandih dih von rehte hazzen sol./ mir ne is niwit wol/ zô dir ze mûte,/ | |
zorn schadlich erschút,/ so si beginnent rassen,/ ain ander niden, hassen./ der túfel frowen, herren/ tůt disen ring och zerren/ mit | |
der sin tage mit armüt hie verzeret?/ //Sit man nü hasset armuot, $s so wer ich gerne rich/ daz man mich | |
reine wîb in spilnder wunne lachen./ //Man sol daz wunder haßen,/ wa Minne gît ir stiure/ Dien ungemuoten laßen,/ die nicht | |
den wîn./ Darumbe wunder nieman, ob ich an dem künege hazze,/ hât er ein herze, als sî da sagent, sol daz | |
–,/ got hât noch mêren prîs an dich geleit./ //Ich hazze ein ding: daz bœs man vor biderben mannen stât,/ und | |
des lâzze in got nach sînem willen wunneklîchen alten!/ Si hazzet leider manig man,/ vor den er sî behalten wil: daz | |
ein frouwe tuot so vil ze leide/ und diu mich hazzet âne mîne schulde?/ Wie wol si doch kan herzeleit vertrîben!/ | |
man gebunden./ //Ich minne in mînem muote ein ding und hazze dâbî zwei:/ des einen sol dur got mich nieman vrâgen,/ | |
er daz rehte minnen sol und elliu unrehtiu $t dinc hazzen sol; sô ist er ein wîser rihter, tuot er diu | |
bin ich lugnâr worden. Allez, daz der g#;ovtiſ waſ, daz hazzete ich; allez, daz der ubeliſ waſ, daz minnet ich: daz | |
wir vnſer vinde minneten vnde den wol tæten, die vnſ hazzeten, daz erfvlte wol er heiliger marterære $.s$. Stephan. Do in | |
die tvben, der ſih behaltet vngemæligoten vnde niemen ſchadet, niemen hazzet. Der ophert aver die tvrteltvben, der kvſklichen lebet mit ſiner | |
ewangelio: ‘Minnit iwere vient, vârt den wol mit, die ivch hâzzen, bettit umbe die, die iwer âhtin vnde iv leit tůn, | |
minne, der ſî uor gote tôt. Vnde ſwer ſînen br#;voder hazze, der ſî manſlecke.’ Uon div ſculen wir unſere uriunde minnen, | |
div minne. Swer der iſt, der daz unreht minnet, der hazzet ſîne ſele. Swer auer der iſt, der ſelecheit ſiner ſele | |
und ensúllen nút kriegen under einander, [59r] weder zúrnen noch hassen. Und ob ieman betrogen wirt, alle soliche súllent ir leren | |
herren gedienen; er můs den einen minnen und den andern hassen’? Er sprach och: ‘hindert dich din #;voge, brich es us’ | |
sint wir ubel dran, wan also die geschrift seit, Got hasset die hochvertigen, den dem#;eutigen git er sine gnode; wanne also | |
gebietet, daz tuon ich.’/ diu süeze sprach: ’durch dise geschiht/ enhazze ich iuch ze sêre niht;/ ine minne iuch ouch niht | |
wol hæt ich verborn/ mîn veigez schâchzabelspil,/ daz ich iemer hazzen wil!/ sperwære, valken, smirlîn/ die lâze got unsælic sîn!/ die | |
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