Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
ober Adj. (427 Belege) Lexer BMZ Findeb.
Ist aber die schult niht sô offenbar, sô mugen die obersten mit deme râte der brûdere von gnâden verlîhen dem, der | |
êweclîche in gevancnisse beslîze. Diz ist zu deme urteile des obersten unde der brûdere gelâzen. 39. Hie hebet sich ane die | |
ungebûzet $t von deme gebrechen der prîstere, sô sal der oberste daz ahten, daz der brûder pfaffe, der dâ in schult | |
in der iârbûze, biz daz ime die bûze von dem obersten unde des priores unde der brûdere gnâden ein teil gelîhteret | |
chôre sal er halden. Man sal im ouch âne des obersten urlop nicht bevelhen, unde sô er sîne bûze ein teil | |
niht wider mac gewinnen, $t sô stêt ez an des obersten unde der brûdere $t bescheidenheit, in welher ahte man in | |
darzu nemen wil, oder vor deme, der dâ ist der oberste. Ouch sulen dî landescommendûre $t iêrgeliches grôzen capitel zu einem | |
noch diekein einlizer brûder des hûses eigen verkoufen âne des obersten capiteles willen. 18. Welhe cît man grôz capitel halde. /Zu | |
er darzu nemen wil, oder vor dem, der dâ der oberste ist. Ouch sulen dî landescommendûre iêrgeliches zu einem mâle grôz | |
mit gehûfeter mâze ungedrucket unde sal nimanne âne urlop des oberen daz vûter mêren. Alle vrîtage sal er mit den knehten | |
tage geben zwein brûderen, $t ez ensî danne, daz der obere mit râte der bescheiden brûdere durch nôtdurfte willen daz anders | |
brûder. 60. Wie die brûdere warten sulen, waz sie der obere heize. /Sô die brûdere rîten sulen, sô ist in niht | |
von dem cristesâbende von mettenen biz nâch der octaven des obersten tages niht envenie âne etteliche sunderliche venie, als hernâch underscheiden | |
ez gerne tûn unde ûben nâch ir maht unde irs obersten bescheidenheit.] $t XX.@ (X=römische/arab. Ziffern) wie oben, aber ohne mhd. | |
des der hof da ist. |
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ewiclich allweg zwir im iar widerraiten, daz ist ie zwischen obersten und dem weizzen suntag und ie zwischen $t sant Johans | |
#.,wer bracht in zu so grozer not?#.’/ #.,daz tet des oberisten gebot.#.’/ #.,weder hat nu unser herregot/ unrecht oder reht getan,/ | |
miner helve wis geladet./ Ich han von minen sculden/ des oberisten hulde/ verlorn also harte./ durch willen der worte,/ der dir | |
bringen/ di guote, di an dir sint./ du bist des obristen kint/ unde bist doch sin muoter;/ vone diu so tut | |
hilphe wis du geladet,/ wand ich von minen schulden/ des oberosten hulde/ han verworht vil harte./ | |
bevint, der mag sich v#;eorhten. Nu di erste und die úberste geburt daz ist das der himelsche vatter gebirt seinen eingebornen | |
sele ist geschaffen zwúschent zit und ewikeit. Nu mit irem obersten teile so geh#;eort sú in ewikeit, und mit irme nidersten | |
simelichen vihelichen kreften. Nu ist die sele bede mit iren obersten und nidersten kreften uzgelouffen in die zit und in die | |
sin, und daz der mensche wider gebouget sol werden, sin oberstes nider, in dem insinkende in warre underworffener dem#;eutikeit, in den | |
dem grunde múge genehen und schinen, und lest du die oberste kraft do wúrcken, so zúhet die sunne die fúhtekeit herus | |
do nút bekummen, er wil unde můs wonen in den obersten kreften und do wúrcken g#;eotteliche und eigenlichen, do alleine ist | |
in dem er so unbegriffenlichen gelitten het in allen sinen úbersten kreften und in allen sinen nidersten kreften unde in allen | |
und sleht zů tode alles daz volk, das sint die obersten krefte und ouch die nidersten, das ist das gesinde der | |
dinen geist in Gottes geist, in wore gelossenheit aller diner obersten und nidersten kreften, úber alle sinne und verstentnisse, in einer | |
mensche alle sine innersten kreften regniere und ordene usser der obersten bescheidenheit; also daz du lerest dich selber bekennen und bi | |
m#;eochte der mensche gr#;eosliche vallen; und obe man uf den obersten grot keme der s#;eussekeit und stunde do inne, dennoch wil | |
si. Dise wise die mag der mensche haben in dem obersten, in dem nidersten oder in dem mittelsten grade oder wise. | |
haben in dem nidersten, in dem mittelsten oder in dem obersten grate. ___Der erste grat eins inwendigen tugentlichen lebens die do | |
fúr nemen ein teil, das sprach das Zacharias was der oberste priester, und er und sin fr#;eowe woren unfruchtber, und das | |
Bischof Albrecht der schribt das dis die wise was des obersten priesters: er gieng in die heilikeit der heiligen und trůg | |
so kam denne Got und sprach zů in. Kinder, diser oberster priester das ist ein ieklich gůt inwendig mensche der alsus | |
dem [28r] nidersten oder in dem mittelsten oder in dem obersten grate, alles sin leben das ist valsch und ensol zemole | |
in dem nidersten oder in dem mittelsten oder in dem obersten grot, das súllent ir br#;euven. Dise geburt sol grosse fr#;eoide | |
und ze nasen us. Aber dis ist noch verre dem obersten grate; es stat noch in der sinlicheit hie niden an. | |
sin ein licham in Christo in worer br#;euderlicher minne. Die obersten súllent die nidersten g#;eutlichen leren und stroffen minneklichen, als unser | |
in der naturen geordent das dis niderste das antwúrt dem obersten. Der himel ist das oberste und das ertrich ist das | |
enmag enkein wunder me gevallen, und es ist das aller oberste úber das enkein ding enist. Es ist och das aller | |
verstan under andern teilen des libes daz wirdegest unde daz oberste unde got aller glichest. Unde dar umbe, alse Damascenus sprichet | |
houbt ist daz erste teile dez menschen, anvahende von dem obersten. Unde dannen von ist, daz ein iekliches beginne gewönlich geheizen | |
wirkende geordente sint, da wirt daz niderste beweget von dem obersten: alse in dem menschen beweget wirt der lip von der | |
si wurkung sin. Aber daz, daz da behöret zuo dem öbersten beginne, daz ist eigenlichen ein wirkung. Alse aht ob wir | |
materilichen zuo der ordenunge, die da ingesetzet wirt von der oberresten mach. Unde dar umbe so ist die erwelunge niht ein | |
daz er niht alleine warheit ist, sunder daz er die oberste warheit [ist]. __Ez ist zemerken, daz in aller wis [ist] | |
nidern creaturen, die da liplich sint, sunder nah glichnüsse der öbersten creaturen, daz da sint die vernünftigen creature; von dem ouch | |
vorgesagten ordenunge der ding, daz got die nidersten übermitz die obersten rihte, daz ouch die heiligen lerer gloubent. Daz aber die | |
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