Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
leiten swV. (306 Belege) Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
himmel und zúhet si in das abgrúnde wider, |
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war umbe volg ich tumbem wâne,/ der mich sô sêre leitet in die nôt?/ ich schiet von ir gar aller vröiden | |
swaere./ die stîge sint mir abe getreten,/ die mich dâ leiten hin an dich./ mirn hulfe niemen wider ze wege,/ *ern | |
güt inguß, / hab ich nicht blünder sprüch influß / geleitet sam her Tullius/ in dines hoen lobes tich,/ der sines | |
der reise. $s dô si wolden dan,/ den vanen muose leiten $s Volkêr der küene man,/ alsô si wolden rîten $s | |
dem stade varn./ ouch sah man dâ bî zoume $s leiten manige meit./ die si enpfâhen solden, $s die wâren alle | |
unz in Swâben; $s dar hiez si Gêrnôt/ sîne helde leiten, $s daz ez in niemen missebôt./ Dô sich die von | |
Meune dan,/ ûf durch Ôstervranken, $s die Guntheres man./ dar leite si dô Hagene; $s dem was ez wol bekant./ ir | |
Dô si ir grimmen fîenden $s begonden rîten nâch,/ jâ leiten si ir herren. $s den was ein teil ze gâch/ | |
$s »ir sult deste sanfter varn:/ ich wil iuch selbe leiten $s und heizen wol bewarn,/ daz iu ûf der strâze | |
fiwer viel genôte $s ûf si in den sal;/ dô leitten siz mit schilden $s von in hin zetal./ der rouch | |
mir?/ Vorwâr, vorwâr, sich sol nâch dir/ mîn lebin hinnen leiten/ und hî nicht lengir beiten.‹/ Und allein er wêre/ ân | |
dem küenen manne/ hundert dâ bereitet/ und wol hin nâch geleitet/ von sînes neven liuten./ êren unde triuten/ kunden sin mit | |
herte was:/ er wolt sich arbeiten./ die boten hiez er leiten/ durch ruowen underz poulûn./ swa gedrenge was, dâ machter rûn./ | |
alle slachen balc./ der küneginne marschalc/ Muose in durch si leiten/ ûffen hof mit arbeiten./ der was gein wer berâten./ türn | |
unkuont./ ___man leit ein teppech ûfez gras,/ da vermûret und geleitet was/ durch den schaten ein linde./ do entwâpent inz gesinde./ | |
her sach herzeleit./ brât und lide im tâten wê:/ man leite den künec Clâmidê/ dâ sîne helfær wâren./ die tôten mit | |
zühteclîchen bat/ daz er sich arbeite/ unt sîn gezoc im leite/ ze Bêârosch. "da ist Scherules:/ den sulen si selbe biten | |
diz wart alsô getân./ entwâpent wart hêr Gâwân/ unt dannen geleitet/ unde helfe bereitet/ von den die helfen kunden./ dâ wâren | |
in selben missevalle./ sît ir danne vinster unt trûbe,/ sô läitet der blinde den blinden in die grûbe./ diu grûbe ist | |
ist der breit wekch der den menschen hintz dem tode laitet, an dem gent alle di die allen iren willen haben | |
tach gevallen: daz der stern die ch#;eunige hintz unserm herren lait, daz unser herre getauft wart, daz daz wazzer ze wein | |
schaident von den #;eubeln und die guten ze den genaden laiten sch#;euln, die #;eubeln in die ewigen ungenade vertigen sch#;euln. Nu | |
des unreinen geistes der uns ze den s#;eunten vil dikche gelaitet hat. dem sch#;eul wir mit worten und mit werchen widersagen: | |
unser ber#;eurde. swer die f#;eumf sinne beh#;eutet und si reht gelaitet, der gearnet da mit daz im unser herre s#;eolich durnæchticheit | |
unserr ding und unsers vechtens. Josue der unsers herren l#;eute laitt, der bezaichent $t den hiligen Christ der in diz werlt | |
bredigærn $t hat geboten das si uns von werltlichen dingen laiten und ze den himlischen girden wisen. ze abent hiezz er | |
han auch anderiu schaf, diu můzz ich her zů disen laiten.’ diu andern schaf diu er het alz er sprach, daz | |
menschen zů den auzzeren dingen und zue wertlichen $t dingen leitent, daz er der inneren dinge vergisset die zů got und | |
nu tůn scholt:/ uírende wole din arbeite,/ la din here leite/ allenthalben unz an daz mere./ si ieman der daz were,/ | |
riche./ ich selbe bin dir gereite;/ die fůrsten macht du leiten/ al nach dinem willen./ wir werden noch gůte gesellen.’/ mit | |
bedwungin./ din liut heiz du beraiten,/ din her wil ich laiten/ zu sent Dyonisien hús:/ Karl entrinnet dar uz/ oder er | |
dar under/ acht unt driu hundert./ Dar chom Eschermunt,/ der lait zwelf tusunt,/ der herzoge uon Ualeterne,/ di uachten alle gerne./ | |
hundert helede./ Eschermunt der wigant/ rief ůber schiltes rant:/ ‘wer laitet dise scâr?/ si ist herlichen wol gar,/ si gezame wol | |
ander halp:/ di furent manigen helt balt./ Otto der marcgraue/ der laitet wol zeware/ di chunen Rinfrancken./ gote sculen wir imer dancken/ | |
mit den liechte(n) himil wizen scaren/ nach werltlichen arbaiten/ werdent si gelaitet,/ unter allen erwelten gotes kinden/ da si di ewigen mandunge | |
quam innie incheim lant./ so manic bate wol getan./ sie leite ein vile listiger man./ Der was deme kuninge uil leph./ | |
Und die helme uf gebunden,/ Die ors si halten kunden $[*4*leiten M$]/ Sunder walopieren her/ Und sancten ie sa dú sper,/ | |
was dar inne tah/ und von lîhte michil gemach./ //Dô leitte mih di kuningîn/ di dritte kemenâten în./ di was vil | |
michil gemach./ //Dô leitte mih di kuningîn/ di dritte kemenâten în./ di was vil hêrsam./ mit uns ne ginc nieman,/ wan | |
bint daz ôstersachs zer lengen sîten,/ Bis dur Künzen hôhgemuot;/ leite uns vür daz tinkhoftor,/ lâ den tanz al ûf den | |
dîn ôsterswert zuo der lingen sîtten;/ Wis durch Künzun hôhgemuot,/ laite uns für daz dinkeltor,/ lâ den tanz her ûf den | |
dir vil wol erkant./ dîn wîsheit sin in elliu herze leite./ nie kein ding so tougen wart,/ daz ez dir wære | |
daz uns noch teke dîner sælden van/ Und er uns leite an die stat,/ da ieklich mensche erkennet sîne schulde,/ alsô | |
vil liebun mündel rôt./ Sît du bist gewaltig mîn/ unde leitest mîne sinne,/ swie du wilt – ach, werdiu Minne,/ so | |
rihter varn oder für sînen herren, unde sol die geziuge leiten und ander die dâ bî gewesen sîn. Wil aver er | |
genôzen überziugen mit siben mannen. Über swen man anders geziuge leiten sol, die mac man überziugen mit allen liuten die ir | |
balde. Vorhte an gedinge daz iſt zewivil. Die zvo ſache leitent einen ieglichen ſvntar an den rehtin wech. Von dem ſelbim | |
ſuntarn: ‘Wêiſt du deſ niht, daz div gotiſ gůte dich lêitet ze rehtir riwe, auer nach dîner herte unde nach unriwigem | |
baz mit uârin, ſo er unſ îe ze merôrin ſuntin gelâitit, ſo er îe lôſir iſt unde wirſir iſt. So ir | |
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