Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
sache stF. (428 Belege) Lexer BMZ Findeb.
und für den stain, sô diu dinch koment von kalten sachen. koment aber diu dinch von haizen sachen, sô schol man | |
koment von kalten sachen. koment aber diu dinch von haizen sachen, sô schol man venichlwazzer dâ für sieden. wenn man venichlkraut | |
gemacht, ist guot für der zende smerzen, der von haizer sach kümt, und ist auch guot für diu plæen und für | |
diu plæen und für alle die siehtüem, die von haizer sach koment. //VON DER ISPEN. /Isopus haizt isp. daz kraut ist | |
si pringt slâf und benimpt den hauptsmerzen, der von kalter sach kümt, aber si krenkt der unkäusch gir, wenn man si | |
und sänftigt in vil dingen und negt auch in vil sachen. man macht ain pflaster auz mâgensâmen und auz frawengespünn und | |
wem diu gelider wê tuon von vallen oder von andern sachen, der hitzig rauten in ainem scherben und pint die dar | |
daz haizt violöl. wem sein haupt wê tuo von hitziger sach, der salb sein stirn dâ mit und die slæf pei | |
die dürren prüst. wem daz haupt wê tuot von haizen sachen und der seinen leib vertig well machen von dem twang, | |
wan er in andern püechern verr anders redet von den sachen dan daz puoch redet, er hab ez dann gemacht in | |
ist ân zweifel, daz si daz niht habent getân ân sach mangerlai kreft, die den stainen dâ von kümt, und daz | |
umb ist daz wâr, daz der stain graben niht ân sach ist. aber dar umb gelaub wir niht, daz allez graben | |
stirn und der augen smerzen senftigt, die in von haizen sachen koment, und senftigt auch der fiber hitz, wenn man in | |
der wüesten hie vor, und daz tâten si niht ân sach. //VON DEM CRYSOLIT. /Chrysolitus ist ainer der zwelf stain und | |
geirn auz seim hirn und ist guot wider all schedleich sach und füllet den ammen ireu prüstel mit milch. //VON DEM | |
mêr habent dann si schüllen haben. daz kümt von manigerlai sachen. ain sach ist, daz die frawen in den werken der | |
dann si schüllen haben. daz kümt von manigerlai sachen. ain sach ist, daz die frawen in den werken der unkäusch sich | |
werde ſunderut. giſundert $t aber vo1n tiſgiſ ſellunge diſiv wirt ſach daz im bethuſ den ſalmin oder di antifin nit e1r | |
ubillic den and2ern ſlahin. werde biwert im cloſt2er aller giturſtikait ſacchi. Wir ordineige1n vn2de giſezzin daz kaime můzlic ſi kainen der | |
ze nemen, alsô daz si rehte sprechen; und ist diu sache grôz unde sîn arbeit, dar nâch sol er nemen; und | |
allem sînem leide. Dar nâch vindet man hie bî drîzic sachen und lêren, in der man sich in ieglîcher wol und | |
und kalt an götlîcher minne. Noch ist aber ein ander sache; swer die merken und bekennen wölte, sô würde er billîche | |
sprach der mensche, daz wölte er ungerne tuon durch drî sache: ein was, wan er wölte des gewis sîn, daz der | |
daz er siech wære, ez enwære sîn bestez. Ein ander sache was, wan ist der mensche guot, sô wil er allez, | |
mich ouch hazze und lâze mich in unsælden. Diu dritte sache, war umbe mir unwert und unmære wære, daz ich got | |
ist dan ein niuwez ertrîche machen. Daz wære der meisten sachen einiu, daz den menschen zemâle sölte in got setzen, und | |
bereit wæren ze dem vastenne. Und daz ist wol diu sache, daz got sîne vriunde grôz und vil lîdens überhebet; $t | |
die gâbe und got mit der gâbe. Daz ist diu sache, daz uns got niht gegeben enmac alle zît, als wir | |
sie ûz sunder eigenen ûfsaz $t einer gerehten oder grôzen sache und si würket sich als mêr durch sich selber und | |
geleisten mac. Dar umbe, dô unser herre von allen sæligen sachen wolte reden, dô saste er die armuot des geistes ze | |
Sô sprichest dû: jâ, herre, enwære ichs denne niht ein sache noch ein hindernisse mit mînen gebresten? Hâst dû gebresten, sô | |
ist alle zît zwô tugende bezzer dan einiu. Diu ander sache ist, war umbe ich lobe abegescheidenheit vür dêmüeticheit, wan volkomeniu | |
selben ouch von ir begerte und daz er in der sache anesach ir dêmüeticheit und niht ir abegescheidenheit. $t Dâ von | |
abegescheidenheit müge âne mâsen blîben. Und alsô hâst dû die sache, war umbe sich unser vrouwe ruomte ir dêmüeticheit und niht | |
und swaz Kristus und unser vrouwe ie geredeten von ûzern sachen, daz tâten sie nâch dem ûzern menschen, und stuont der | |
in tägelîchen sehen/ wunder unde zeichen machen./ von den selben sachen/ heizet er der wunderlîche got./ swer erfüllet sîn gebot,/ der | |
ân angest wære/ von ir bœser mære./ von den selben sachen/ muose der keiser wachen,/ er wolde ode enwolde,/ so er | |
die sie âne arbeit mügen hân./ sie tuont mit disen sachen,/ sam der ein scharlachen/ ode ander tuoch koufen wil,/ des | |
ir sult iu heizzen lâzen,/ daz frumt iu zuo den sachen./ ode welt ir, heizet iu machen/ ein bat von guoten | |
des sul wir swern und gîsel geben./ mit aller slahte sachen/ sul wirz sô stæte machen,/ daz diu rede für sich | |
guldin ist,/ Wol behut mit maniger list/ Vo1n maniger hande sache1n,/ Vo1n slange1n vn2de vo1n trache1n./ Swa ich mir den funde,/ | |
hute/ Zv libe vn2de auch zv gute,/ In aller hande sache,/ Zv ruwe vn2de zv gemache./ Als ergange1n was die nacht,/ | |
hete1n/ Vmbe in allenthalbe1n,/ Beide mit salbe1n/ Vn2de mit andere sache,/ Die da gehorte zv sime gemache./ Sie phlage1n sin wol | |
ich gewisheit han,/ Daz er gemache,/ Ich en=ruche mit welcher sache,/ Daz ich mit fride blibe./ Ich gibe im zv wibe/ | |
wil enpern,/ So svlle1n wir in des gewern,/ Wen so|getane sache/ Cumet vns zv gemache./ Des en=sol deheine widerrede sin./ Dirre | |
wes sie gern,/ Ob wir sie mvge1n gewern/ Mit deheiner sache,/ Daz vns zv gemache/ Kvme vn2de zv ere1n./ Daz riete | |
sine man,/ Vnz er gut gemach gewan/ Vo1n maniger hande sache,/ Nach sime vngemache./ Sint wart groz rede erhabe1n,/ Daz orestes | |
der regenboge manet,/ so sín diu gehuht von %/and%\eren $s s%/ach%\en erwanet./ ////Wazzer unde fiur sint scinich an dem regenbogen,/ dei | |
dere badelachen,/ si sint is alles verv%/ang%\en $s mit geistlichen sachen./ mit geistlichen díng%\en $s ist iz in allez verwandelet,/ swer | |
die unndertan ze herschen. Dagen wil ich dir zaigenn ain sach von der und durch die an geweiset werdent dein undertan | |
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