Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
sunne fstm (1095 Belege) Lexer BMZ Findeb.
aufgank an der sunnen undergank und kert wider an der sunnen aufgank. Dar#;eumb haizt er der vernunftig $t lauf. Ez ist | |
ander lauf der undern himeln: der ist von $f:(9vb)$f. der sunnen undergank zu der sunnen aufgank und keret aber zu der | |
himeln: der ist von $f:(9vb)$f. der sunnen undergank zu der sunnen aufgank und keret aber zu der sunnen undergang. @n:NORD- UND | |
undergank zu der sunnen aufgank und keret aber zu der sunnen undergang. @n:NORD- UND SÜDPOL.@n. Wir haben auch gesprochen, daz der | |
andern puch von der gepurt, so er sprichet, daz die sunne in irem zugang und in irem abgang in dem krummen | |
krank ist und an dem vodern stark. Also, wenne die sunne ze niderst in daz zaichen tritte, so ist ir kraft | |
sint. Daz ander zaichen haizzt der ohs, dar#;eumb, so deu sunne in ez tritet, so ist ir kraft gar stark, reht | |
vierschr#;eotig ist. Daz dritte zaichen haizzt die zwinlein, wanne der sunnen schein ist danne zwivaltig. Daz virde zaichen haizzet der krebs, | |
danne zwivaltig. Daz virde zaichen haizzet der krebs, wanne deu sunne get danne hinder sich, als ain krebs. $f:(11ra)$f. Daz f#;eunft | |
ain krebs. $f:(11ra)$f. Daz f#;eunft haizzet der leb, wanne der sunnen kraft ist danne gremsig als ain leb. Und ist ain | |
haubt dez zaichens, der haizzet der hunt. Und so deu sunne da hin k#;eumt, so koment die hundestag, und so ist | |
menschen. Daz sehste zaichen haizzt deu juncfraue, dar#;eumb, daz deu sunne ist danne unperhaft. Und daz sint deu sehs sumerzaichen, darinne | |
danne unperhaft. Und daz sint deu sehs sumerzaichen, darinne deu sunne in dem sumer leuffet. Daz sibent zaichen haizzt deu wag, | |
leuffet. Daz sibent zaichen haizzt deu wag, wanne so deu sunne darinne leuft, so ist ain ebennaht und wigt tag und | |
mit dem zagel hekt und sticht, $f:(11rb)$f. also wenne deu sunne in daz zaichen tritte, so ist si dez ersten senft | |
creatur. Daz zehende zaichen haizzt der stainpok, dar#;eumb, daz deu sunne danne ze perg steigt, als ain stainpok. Daz ainleft zaichen | |
seiner praiten. Und haizzet darumb die scheinprecherinne, wanne, so deu sunne und der mon in selber begegent under der lengen, so | |
selber begegent under der lengen, so k#;eumt ain scheinprechen der sunnen oder des monen. Deu sunne leuft alle zeit under der | |
so k#;eumt ain scheinprechen der sunnen oder des monen. Deu sunne leuft alle zeit under der scheinprecherinne. Aber die andern planeten | |
oder die ohsen; oder haizzen die s#;eumerleichen zaichen, darunder deu sunne in dem sumer leufet. Daz ander st#;euk dez tyrkraizzes, daz | |
die haizzen die mittemtegleichen zaichen oder die winderzaichen, wanne deu sunne leuft in dem winder in den selben sehs zaichen. @n:ERLÄUTERUNG | |
’.@n. Du scholt auch wizzen, wenne wir sprechen, daz deu sunne in dem wider sei oder in ainem andern zaichen, so | |
ainem andern zaichen, so ist es als vil gesprochen: deu sunne ist under dem zaichen in der weis, und wir vor | |
des tyrkraizzes spitzen und durch die aller gr#;eosten abnaigung der sunnen, daz ist durch den ersten punct des krebs und durch | |
tyrkraiz uberschrenket, der punct der s#;eumerlichen sunwenden, wanne so deu sunne ist an dem punct, so ist die s#;eumerlicheu s#;eunwenden, unde | |
punct, so ist die s#;eumerlicheu s#;eunwenden, unde mag auch die sunne sich niht mer genaigen gegen unserm haubtpunct $t an dem | |
der sumerlichen sunwenden und zwischen dem ebennehter, der haizzet der sunnen gr#;eosteu derh#;eohung. Und deu derh#;eohung hat nach Ptolomei sin drei | |
beslozzen zwischen dem selben punct und dem ebennehter haizzet der sunnen aller gr#;eosteu abnaigung und ist geleich lank der sunnen gr#;eosten | |
der sunnen aller gr#;eosteu abnaigung und ist geleich lank der sunnen gr#;eosten h#;eohen. Der ander ohsenzagel get durch die himelspitzen und | |
der mensch ist in welher zeit des jares, so deu sunne dez tages k#;eumt an seinen mittemtager, so ist ez dem | |
du scholt br#;eufen, daz deu stat, deu mer nahend der sunnen aufgank, hat ainen andern mittentager, wann deu mer abstet von | |
hat ainen andern mittentager, wann deu mer abstet von der sunnen aufgank. Und der pog dez ebennehters, der beslozzen wirt zwischen | |
haben, so sint si geleich abstend mit ainander von der sunnen aufgang und von der sunnen undergang. @n:DER HORIZONT.@n. Aber der | |
von den vier klainen. Nu scholt du pr#;eufen: wann deu sunne ist in dem ersten punct des krebs oder in dem | |
sternhimels ainen kraiz, und der wirt zeletst beschriben von der sunnen gegen dem himelwagen oder gegen der himelspitzzen, $t die wir | |
der sumerleichen sunwenden oder haizzt der sumerleich widerkerer, wanne die sunne begint sich danne widerkeren zu der undern halpwerld und begint | |
halpwerld und begint $f:(15ra)$f. fliehen von uns. So auch deu sunne ist in dem ersten puncte dez stainpoks oder in dem | |
sternhimels ainen kraiz, und der wirt zeletst beschriben von der sunnen gegen mittemtag oder gegen der himelspitzzen, die deu widerperinne haizzet. | |
der kraiz der windersunwenden oder der winterisch widerkerer, wanne deu sunne kert sich danne wider zu uns. @n:NÖRDLICHER UND SÜDLICHER POLARKREIS.@n. | |
widerpernkraiz. Und darumb, als lang deu aller gr#;eost abnaigung der sunnen ist, als lang ist deu verren des tyrkraizzes spitzen von | |
andern st#;eukke geleich: der ains ist daz gr#;eoste abnaigen der sunnen, und daz ander ist deu verren des tyrkraizzes spizzen von | |
dem pernkraizze, vil nach zwivaldig gegen dem gr#;eosten abnaigen der sunnen oder gegen dem pogen dez selben ohsenzagels, der beslozzen wirt | |
$t $f:(15vb)$f. und der himelspitzze, der pog geleich ist der sunnen gr#;eostem abnaigen. Seit aber der ohsenzagel als auch ain ander | |
ain viertail neunzig grad. Seit danne deu grost abnaigung der sunnen hat drei und zwainzig grad und ains und f#;eunfzig minut | |
der $f:(16ra)$f. selb pog vil nach zwivaldig gegen dem gr#;eosten sunnen abnaigen. @n:WEITERE BEZEICHNUNGEN DER PARALLELKREISE.@n. Du scholt auch pr#;eufen, daz | |
unwonhaft durch die grozzen hitzz, die da ist von der sunnen, deu da leuft. Und daz tail der erden, daz geleichs | |
durch der grozzen kelden kraft, deu da ist, wanne deu sunne ist von den zwain aller maist abstend. Daz selb scholt | |
ain stern des tages aufget uber den augendender von der sunnen aufgank. Und wie daz sei, daz alle tag sehs himelzaichen | |
daz himelzaichen werltleich aufgen, in dem und mit dem deu sunne dez morgens aufget. Und der aufgank haizzet der aigen und | |
und hirs und ander getraid in dem lentzen, so deu sunne in dem ohsen ist. Da spricht er also: ’der leuhtend | |
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