Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
wėrden stV. (7859 Belege) Lexer BMZ Findeb.
mensche wol mac ein guot mensche sīn und doch berüeret werden und wanken von natiurlīcher liebe vaters, muoter, swester, bruoders minner | |
muoter, swester, bruoders minner und mź und doch niht vellic werden von gote noch von güete. Doch nāch dem ist er | |
bezzer, dar nāch er minner und mź getrstet und berüeret wirt und gewar wirt natiurlīcher minne und neigunge ze vater und | |
er minner und mź getrstet und berüeret wirt und gewar wirt natiurlīcher minne und neigunge ze vater und muoter, swester und | |
enbern in gotes willen, sō węre im gar reht und würde sicherlīche getrstet in līdenne. Daz meinet, daz sant Johannes sprichet, | |
in die vinsternisse’, und sant Paulus sprichet, daz ’diu tugent wirt volbrāht in krankheit’. Möhte der diep węrlīche, genzlīche, lūterlīche, gerne, | |
der got wil und sīn gerehticheit, daz der übeltętige gettet werde, sicherlīche, er würde behalten und sęlic. Aber ein ander trōst | |
und sīn gerehticheit, daz der übeltętige gettet werde, sicherlīche, er würde behalten und sęlic. Aber ein ander trōst ist: man envindet | |
daz er sich selben źwiclīche sęlic machete und źwiclīche sehende werde got in sīnem götlīchen liehte und in gote sich selben | |
und daz ist. Und dar umbe: daz verliesen ist lōs werden und verliesen leit und ungemach und schaden. Węrlīche, leit verliesen | |
sīn wārheit. Sīn wort ist, daz unser leit sol gewandelt werden in vröude. Sicherlīche, wiste ich vürwār, daz alle mīne steine | |
Sicherlīche, wiste ich vürwār, daz alle mīne steine solten verwandelt werden in golt, ie mź ich danne steine hęte und grzer, | |
węren und grzer, ie sie mir lieber węren. Alsō, sicherlīche würde der mensche krefticlīche getrstet in allem sīnem leide. Noch ist | |
von nōt wazzer ūzgiezen; daz vaz muoz blōz und ītel werden. Dar umbe, soltū götlīche vröude und got nemen, dū muost | |
crźatūren ūzgiezen. Sant Augustīnus sprichet: «giuz ūz, daz dū ervüllet werdest. Lerne niht minnen, daz dū lernest minnen. Kźre dich abe, | |
daz dū lernest minnen. Kźre dich abe, daz dū zuogekźret werdest». Kürzlīche gesaget: allez, daz nemen sol und enpfenclich sīn, daz | |
sie nement, und enpfāhent wīter und hānt grzer wunne und werdent mź ein mit dem, daz sie nement, alsō verre, daz | |
enbrennet daz holz, ein vunke enpfęhet des viures natūre und wirt glīch dem lūtern viure, daz āne allez mittel haftet unden | |
nāch nimet si got lūterlīcher und mź in gote und wirt vürbaz ein mit gote und sihet in got und got | |
niht enist, dā ez zuo jaget, und ie unglīcher |
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selben und allem dem, daz jenez niht enist, dar nāch wirt ez ie glīcher dem, dar zuo ez jaget. Und wan | |
noch dem, daz dā ziuhet, noch dem, daz dā gezogen wirt, biz daz sie in ein vereinet werdent. Dar umbe sprach unser | |
dem, daz dā gezogen wirt, biz daz sie in ein vereinet werdent. Dar umbe sprach unser herre in dem wīssagen Isaias und | |
in der minne des heiligen geistes enbrant $t und enzündet wirde. Und unser herre bat sīnen vater, daz wir mit im | |
sīnen vater, daz wir mit im und in im ein würden, niht aleine vereinet. Dirre rede und dér wārheit hān wir | |
ein strīt zwischen viure und holze. Sō aber alliu unglīcheit wirt benomen und abegeworfen, sō gestillet $t daz viur und geswīget | |
dar umbe spriche ich: alle die wīle daz noch glīchnisse wirt vunden und erschīnet zwischen viure und holze, sō enist niemer | |
daz wir biten den himelschen vater, daz unser vröude volkomen werde, und sant Philippus sprach: ’herre, wīse uns den vater, sō | |
ein ander sache; swer die merken und bekennen wölte, sō würde er billīche getrstet an ūzerlīchem schaden und leide. Ein mensche | |
bein, einen arm oder verliuset $t ein ouge, oder er wirt siech. Wil er danne alles gedenken: hętest dū einen andern | |
enwęre dir daz niht beschehen, sō blībet er ungetrstet und wirt von nōt leidic. Und dar umbe sol er gedenken: węrest | |
līhte ein vil grzer schade und leit beschehen; und sō würde er billīche getrstet. Noch setze ich aber ein anderz: dū | |
gedenken und gote danken. $t Sō er des schaden gewar wirt und des ungemaches, daz er nū hāt, sō allerźrst weiz | |
er im des ein teil nimet, daz doch sīn nie enwart und des er nie herre enwart. Und dar umbe sprichet | |
daz doch sīn nie enwart und des er nie herre enwart. Und dar umbe sprichet gar wol Jeremias, der wīssage, dō | |
sint gotes barmherzicheit, $t daz wir niht alzemāle ze nihte werden. Swer mir hęte gelihen sīnen rok, kürsen und mantel, nęme | |
enge ist, daz man hindern mac und betwingen, daz müede wirt und alt von zīt und von üebunge. Diz werk ist | |
valle und lige ūf der erde. Daz werk mac gehindert werden, und envellet er niht alle zīt noch āne underlāz. Ein | |
eröugen noch volle bewīsen noch darīn bilden enmac. Sich üebende wirt si kreftic, und von milte wirt si rīche. Si enwölte | |
bilden enmac. Sich üebende wirt si kreftic, und von milte wirt si rīche. Si enwölte niht geliten noch überliten hān leit | |
gotes durch got enbern wolte, umbe daz gotes źre gebreitert würde. man sprichet, daz sant Paulus diz spręche in der zīt, | |
von und in gotes herzen; ez nimet den sun und wirt sun geborn in des himelschen vaters schōze; daz ūzer werk | |
alsam er gotes geist und geist got selber ist, enpfangen wirt der sun in uns, und ist ūzvluz von allen den, | |
blōz allerleie menge und underscheides, in dem ouch verliuset und wirt enblzet aller underscheide und eigenschaft und ist ein und sint | |
alsō źwiclīche geborn ist, daz er doch āne underlāz noch wirt geborn. Ouch enhęte got die werlt nie geschaffen, ob geschaffen-wesen | |
$t und würket alliu sīniu werk durch würken. Got der enwirt minnennes und würkennes niemer müede, und ouch im ist allez | |
līden, alliu sīniu werk, allez sīn leben wünniclich und vrlich wirt, und ist ein lōn mź dan ein gebot. Wan der | |
hebe ūf sīn criuze und kome ze mir’, daz meinet: werde sun, als ich sun bin, geborngot, $t und daz selbe | |
ze dem sune, als er sun ist, dan der sun wirt, und nieman enist, dā der sun ist, der in des | |
in der himelsche vater in die zīt, daz er mensche würde und līden möhte. Wiltū danne gotes sun wesen und enwilt | |
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