Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
al#’1 a_k_prn (7442 Belege) Lexer BMZ Findeb.
gekleideten $t gotheit mit underscheide, mit menge, mit teile, daz allez und dem glīch und ouch glīchnisse selbe gote verre und | |
dem got gebirt $t sīnen eingebornen sun und in im alle, die gotes kint sint, geborn süne. Dā ist ūzvluz und | |
enpfangen wirt der sun in uns, und ist ūzvluz von allen den, die gotes süne sint, nāch dem, daz sie minner | |
geborn sint, nāch gote und in gote überbildet und entriuwet aller menge, der man doch und noch vindet in den obersten | |
ez wol bekennen wil, entriuwet der güete, der wārheit und allem dem, daz, joch in einem gedanke und in einem namen | |
menge und underscheides, in dem ouch verliuset und wirt enblzet aller underscheide und eigenschaft und ist ein und sint ouch ein | |
Augustīnus sprichet, daz der allerbeste die geschrift vernimet, der blōz alles geistes suochet sin und wārheit der geschrift in ir selben, | |
und gesprochen ist: in gotes geiste. Sant Pźter sprichet, daz alle die heiligen liute hānt gesprochen in dem geiste gotes. Sant | |
in dem sant Paulus sprach und schreip. Und daz ist alles und alliu mīn klage, daz grobe liute, die gotes geistes | |
sant Paulus sprach und schreip. Und daz ist alles und alliu mīn klage, daz grobe liute, die gotes geistes ledic sint | |
guot mensche, von güete und in gote geborn, tritet in alle die eigenschaft götlīcher natūre. Nū ist ein eigenschaft an gote | |
Nū ist ein eigenschaft an gote nāch Salomōnes worten, daz alliu dinc got würket durch sich selben, daz ist, daz er | |
anesihet warumbe dan durch sich selben; er minnet und würket alliu dinc durch sich selben. Dar umbe, sō der mensche minnet | |
selben. Dar umbe, sō der mensche minnet in selben und alliu dinc und würket alliu sīniu werk niht umbe lōn, umbe | |
der mensche minnet in selben und alliu dinc und würket alliu sīniu werk niht umbe lōn, umbe źre oder umbe gemach | |
ist. Noch vürbaz: got minnet durch sich selben und würket alliu dinc durch sich selben, daz ist: er minnet durch minne, | |
geschaffen die werlt, daz er sie noch āne underlāz schepfet. Allez, daz vergangen ist und waz zuokünftic ist, daz ist gote | |
daz ist: er minnet got durch minnengot $t und würket alliu sīniu werk durch würken. Got der enwirt minnennes und würkennes | |
enwirt minnennes und würkennes niemer müede, und ouch im ist allez ein minne, daz er minnet. Und dar umbe ist wār, | |
ich dā oben, daz der guote mensche wil und wölte alle zīt līden durch got, niht geliten hān; līdende hāt er, | |
eigenschaft niht aleine dar ane, daz er minnet und würket allez, daz er minnet und würket, durch got, den er dā | |
willen ze lāzenne und ze verzīhenne und alzemāle ūz ze gānne in allem dem, daz got den menschen līden wil. Und daz meinet | |
sīn criuze ūfheben’, daz ist: er sol abelegen und abetuon allez, daz criuze und leit ist. Wan sicher: swer sīn selbes | |
niht criuze wesen noch leit noch līden; ez węre im allez ein wunne, ein vröude, ein herzeliep, und der kęme und | |
ist ein gelübede und ein götlīchiu lźre, wie dem menschen allez sīn līden, alliu sīniu werk, allez sīn leben wünniclich und | |
und ein götlīchiu lźre, wie dem menschen allez sīn līden, alliu sīniu werk, allez sīn leben wünniclich und vrlich wirt, und | |
lźre, wie dem menschen allez sīn līden, alliu sīniu werk, allez sīn leben wünniclich und vrlich wirt, und ist ein lōn | |
dan ein gebot. Wan der mensche, der sōgetān ist, hāt allez, daz er wil, und enwil niht übels, und daz ist | |
irm herzen’. Herze ze herzen, ein in einem minnet got. Allez, daz dem vremde und verre ist, daz hazzet got. Ze | |
got. Ze ein locket und ziuhet got. Ein suochent $t alle crźatūren, joch die nidersten crźatūren suochent ein, und daz ein | |
Noch ist aber ein ander trōst. man sol wizzen, daz aller natūre unmügelich ist, daz si iht breche, verderbe oder ouch | |
engenüeget niht, daz si ein glīch guot mache; si wil alles ein bezzerz machen, als wie? Ein wīser arzāt der enberüeret | |
und in gote. Und węre daz alsō, sō węre uns allez daz līht und wunne, daz got von uns und in | |
ist ein ander trōst. Sant Paulus sprichet, daz got kestiget alle, die er ze sünen nimet und enpfęhet. Ez gehret dar | |
vröude in der wārheit got selbe nāch sīner wīse und alle engel und alle, die got wizzent und minnent, hānt in | |
wārheit got selbe nāch sīner wīse und alle engel und alle, die got wizzent und minnent, hānt in gedult des menschen, | |
durch got ist bezzer, tiurer und hher und edeler dan allez, daz man dem menschen wider sīnen willen genemen mac; daz | |
man dem menschen wider sīnen willen genemen mac; daz ist allez ūzerlich guot. Weiz got, man envindet nieman, der dise werlt | |
gote, der źwigen wīsheit, sint mir komen zemāle mit einander alliu guot. Daz meinet nāch einem sinne, daz niht guot enist | |
enist noch enmac guot gesīn, waz kumet āne got, und allez, daz kumet mit gote, daz ist guot und dā von | |
ez mit gote kumet. Ich wil gotes geswīgen. Benęme man allen crźatūren aller dirre werlt daz wesen, daz got gibet, sō | |
gote kumet. Ich wil gotes geswīgen. Benęme man allen crźatūren aller dirre werlt daz wesen, daz got gibet, sō bliben sie | |
hezzeclich. Vil anders edels sinnes hāt daz wort inne, wie allez guot mit gote kumet, daz nū ze lange würde ze | |
bist dū mit uns in līdenne, sō gip mir līden alle zīt, umbe daz dū alle zīt bī mir sīst, daz | |
līdenne, sō gip mir līden alle zīt, umbe daz dū alle zīt bī mir sīst, daz ich dich alle zīt habe. | |
daz dū alle zīt bī mir sīst, daz ich dich alle zīt habe. Ze dem dritten māle spriche ich: daz got | |
mir reht, sō wil ich, daz got wil. Ich bite alle tage, und got heizet mich biten: ’herre, dīn wille gewerde’, | |
durch got, węrlīche, sō wirt mir līhte trōst und vröude allez mīn līden, swie grōz daz ist und manicvalt. Ez ist | |
er bitter sī, und ist wār, wan der wīn verliuset alle sīne süezicheit in der bitterkeit der zungen ūzerlīche, ź dan | |
ist, und unglīche mź und węrlīcher, sō der mensche würket alliu sīniu werk durch got, sō ist dā got daz mittel | |
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